Olvasási idő: 8 perc
Weboldal készítés kisokos

Manapság nem kizárt, hogy akár a szomszéd néni is össze tud ollózni egy weboldalt. A weboldal készítés azonban csak a jéghegy csúcsa. A nagy kérdés: mi lesz utána? Ha komolyan tekintünk leendő weboldalunkra, fel kell tennünk az alábbi kérdéseket magunknak:

  • fogják-e látogatni azok az emberek, akiknek szánom?
  • egyáltalán fogja-e látogatni bárki is?
  • fog-e tetszeni a látogatóimnak?
  • megtalálják-e majd, amit keresnek?
  • el fogja-e látni azt a feladatot, amire terveztem?
  • technikailag fogja-e hozni a szükséges mutatókat?
  • tartja-e a lépést a modern trendekkel?
  • biztonságos lesz-e?
  • ki fog nekem segíteni ebben?

Fontos funkciók, melyeket illik tudnia egy modern weboldalnak:

  • Reszponzív megjelenés: azt jelenti, hogy a weboldalt bármilyen eszközről megtekintve (mobil, tablet, asztali PC) működni fog, nem esik szét, jól olvasható marad;
  • Egyedi, egységes arculat: még egy jó sablon sem old meg mindent. Törekedni kell arra, hogy a saját egyedi ismertetőjeleinket belevigyük a dizájnba, méghozzá egységes módon;
  • Biztonsági eszközök alkalmazása és megfelelő beállítása: olyan beépülő modulok (pl. WordFence) telepítése az oldalra, melyek illetéktelen behatolástól (pl. adathalász robotok) védenek.
  • Gyorsító eszközök alkalmazása: olyan beépülő modulok (pl. WP Rocket) telepítése és megfelelő beállítása, melyek az oldal kódját tisztítják fölösleges részektől, képeket optimalizálnak, stb. Javítva ezzel a Google találati arányainkat is;
  • Google Analytics összekötés: az oldalunk összekötése a Google Analytics szolgáltatásával, mellyel részletes információkat kaphatunk látogatóinkról;
  • Facebook üzleti oldal összekötés: igen hasznos funkció többek között a közösségi médiában történő hirdetéshez, vagy közvetlen Messenger-üzenetküldési lehetőség biztosítása a látogatóink számára;
  • Alap SEO beállítások, SEO alapú szövegírás: az oldalunk technikai beállításainak megfelelő kivitelezése, szövegek átírása kulcsszó-optimalizált verzióra (kulcsszókutatás előzi meg).
    Javítva ezzel a Google találati arányainkat is;
  • Látogató-központú kialakítás: a weboldalt nem magunknak, hanem látogatóinknak készítjük. Ők fognak döntést hozni arról, hogy kapcsolatba lépnek-e velünk. Ezt a döntést már az első pár másodpercben képesek meghozni, tehát ennyi idő áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy megszerezzük a figyelmüket.
  • Kapcsolattartó űrlap: egy olyan felület kialakítása az oldal alján, amelyen lehetőséget biztosít látogatóinknak üzenetküldésre, árajánlatkérésre, mintaigénylésre, időpontfoglalásra, stb. anélkül, hogy saját elérhetőségünket lássák (kizárva ezzel, hogy boldog-boldogtalan felhívjon).
weboldal készítés Google analytics
Google Analytics

Weboldal készítés: mire kell figyelni?

  • megfelelő domain név választás
  • megfelelő tárhelyszolgáltató
  • megfelelő keretrendszer és bővítmények, kódolás
  • megfelelő szakember, aki mindezeket összerakja

Mindenképpen egyedi kódolás (programozás) kell a weboldal készítéshez?

A válasz: nem.

A weboldal készítés ma már nem ennyire bonyolult.

Ma már világszerte a weboldalak túlnyomó része a WordPress motorját használja, amihez nem szükséges programozói tudás. Ez persze nem azt jelenti, hogy aki ismeri a CSS és HTML világát, az ne lenne előnyben. Erről a rendszerről annyit érdemes tudni, hogy minden fontos funkció előre “le van gyártva”, amiket már csak használni kell. De ahogy említettem, a weboldal készítés csak a jéghegy csúcsa, az igazi próbatétel azután jön: vajon ellátja-e megfelelően a feladatát?

Domain választás

Ha eldöntötted, hogy weboldalt szeretnél, az első lépés a domain kitalálása. Hogy nem-e foglalt az adott név, azt többek között a Rackhost.hu rendszerén keresztül is ellenőrizheted.

Új domain kitalálásakor érdemes években gondolkodnod, ugyanis ezen keresztül fogják elérni az emberek a weboldalt. Egy jó domain márkanév is egyben.

Magyar piacra szánt weboldal esetén érdemes a .hu végződésben gondolkodni, és kizárni a .com, .org, .net és egyéb lehetőségeket.

weboldal készítés, tárhely választás

Tárhelyválasztás: az ár nem minden

A tárhely tulajdonképpen egy bérelt számítógép (szerver), amely a világ egy bizonyos pontján (a mi esetünkben lehetőleg magyarországon) egy speciális helyen van elhelyezve, ahol leállás nélkül működik. Két lehetőségünk van: vagy többen osztozunk egy ilyen tárhelyen, vagy dedikált szervert bérlünk, ami csak a miénk (VPS). Utóbbi akkor éri meg, ha őrületesen nagy forgalmat bonyolít a weboldalunk. Egy induló vagy átlagos weboldalnál bőségesen elég az osztott tárhely.

Érdemes elkerülni a túl olcsó árajánlatokat, mert ezek gyakran a legrosszabbak is.

Az én esetemben minden a Rackhost rendszerén keresztül van megoldva, ami egy gyors és biztonságos szolgáltató. Itt vállalom az ügyintézést is, így neked ezzel már nem kell foglalkozni.

A weboldal készítés nem csak technikai kütyük halmaza: egy jó weboldal vevőket szerez nekünk az online világból.

Ahogy mondtam, nem elég összerakni az oldalt. Már a tervezés közben a vevő fejével kell gondolkodnunk:

  • mi fog kelleni neki?
  • hogyan tálaljuk?
  • milyen szövegeket írjunk?
  • hogyan szóljunk hozzá?

A mai napig sok weboldal tulajdonos elköveti azt a hibát, hogy saját magáról beszél az oldalon. Az ő terméke/szolgáltatása van a középpontban. Azonban létezik ennél egy sokkal hatékonyabb út: érdemes inkább a vevőről beszélnünk. Neki kell megírnunk a szövegeket, meg kell őt személyesítenünk a mondanivalónkban. Az a jó, ha a szövegeink olvasása közben magára ismer, és azt mondja: ez kell nekem, mert ez én vagyok! Erre léteznek különböző szövegírási technikák, amiről egy 10.000 szavas cikk sem lenne elég, és azt is érdemes tudni, hogy nem tudunk minden egyes emberhez egyszerre szólni.

Szóval igen: a weboldal készítés ma már ugyanolyan mértékben függ a szövegírástól is, mint a dizájntól, színektől, képektől. A szavak ugyanolyan érzelmeket váltanak ki, mint a vizuális dolgok.

Összegzés

Ha már van weboldalunk, ezeket érdemes tudnia:

  • reszponzív megjelenés
  • gyors betöltési sebesség
  • keresőoptimalizált tartalom
  • SEO alapú szövegírás
  • egységes megjelenés
  • látogató központú kialakítás
  • kapcsolattartó űrlap
  • Google Analytics összekötés
  • Facebook üzleti oldal összekötés
  • kapcsolattartó űrlap

Ha pedig új oldalban gondolkodsz, ezeket mindenképp érdemes beépíteni. Nálam ezek mindegyikét tartalmazza a weboldal készítés csomag.

dolgozzunk együtt, állok rendelkezésedre